News
10.01.2025 11:36
Dofinansowanie zostanie przeznaczone na zakup autobusów elektrycznych oraz budowę kolejnych odcinków velostrad.
W ramach projektu „Zrównoważona, inteligentna mobilność – kluczem do transformacji regionu – Etap 1” Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia zakupi 8 nowych autobusów o napędzie elektrycznym oraz 4 ładowarki plug-in, które zostaną przekazane do PKM Świerklaniec. Pieniądze te zostaną też wykorzystane na budowę odcinków velostrad nr 6 Katowice – Mysłowice (4,383 km) oraz nr 3 Tychy – Katowice (3,073 km) wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Wartość projektu wynosi ponad 72 miliony złotych, z czego dofinansowanie z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) to prawie 56,5 miliona. Końcowy termin realizacji projektu to marzec 2027 roku.
Celem projektu jest łagodzenie skutków transformacji poprzez poprawę mobilności mieszkańców GZM. Rozwój infrastruktury transportu ekologicznego i wysokiej jakości zeroemisyjnego transportu publicznego przyczyni się do zwiększenia dostępności mieszkańców gmin obciążonych procesem transformacji regionu do lokalnych rynków pracy.
Kolejne zakupy autobusów
Ograniczenie emisji transportowych, rozwój nowoczesnej mobilności to jedne z najważniejszych priorytetów GZM. Przypomnijmy, w tym roku do końca listopada na drogi Metropolii ma wyjechać 8 autobusów napędzanych wodorem. Zostały one zakupione w ramach projektu HYDROGEN GZM finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
To jednak nie wszystko. GZM prowadzi właśnie przetarg na zakup 31 elektrycznych autobusów i uruchomienie 20 ładowarek, które w pierwszej połowie 2026 r. trafią do PKM Gliwice, Katowice, Sosnowiec i Świerklaniec.
W planach na pierwszy kwartał tego roku jest też ogłoszenie postępowania na zakup kolejnych 42 sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania w ramach realizacji projektu HYDROGEN GZM oraz Zielony Transport GZM edycja II, również dofinansowanych ze środków unijnych.
10.01.2025 11:34
Rozpoczęła się największa w Polsce kampania pomiarowa zanieczyszczeń generowanych przez transport drogowy na terenie miast należących do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Raport z badań zaprezentowany zostanie w maju tego roku. W czternastu miejscowościach na słupkach przystankowych pojawią się tzw. samplery, rejestrujące stężenie dwutlenku azotu. Akcję organizuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wraz ze Stowarzyszeniem Alarm Smogowy.
– Obok indywidualnych kotłów niespełniających żadnych norm emisyjnych, to właśnie transport samochodowy jest największym źródłem zanieczyszczenia powietrza na obszarze GZM. Chcemy poprawiać jakość życia naszych mieszkańców, obecnych jak i przyszłych. Czyste powietrze jest jednym z elementów, na które zwraca się szczególną uwagę przy wyborze miejsca zamieszkania – mówi Igor Śmietański, wiceprzewodniczący zarządu GZM.
Katowice, Sosnowiec, Gliwice, Zabrze, Bytom, Ruda Śląska, Dąbrowa Górnicza, Chorzów, Mysłowice, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry, Piekary Śląskie, Świętochłowice i Czeladź. W tych czternastu miejscowościach na słupkach przystankowych należących do ZTM pojawią się tzw. samplery, rejestrujące stężenie dwutlenku azotu, a więc zanieczyszczenia powietrza, za które w największym stopniu odpowiadają silniki spalinowe. Wybór lokalizacji nastąpił po konsultacji z przedstawicielami gmin, a usługa fizycznego zawieszenia i zdjęcia próbników została zlecona spółce Serwis GZM.
Raport pokaże czym oddychamy
Aż siedemset punktów pomiarowych w 14 miastach aglomeracji pokaże czym oddychają jej mieszkańcy. Czujniki będą mierzyć zanieczyszczenie przez cały miesiąc. Dodatkowo czujniki zostaną zainstalowane w pobliżu stacji państwowego monitoringu jakości powietrza, mierzących poziom stężenia NO2 w powietrzu w pięciu lokalizacjach: Zabrzu, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu oraz dwa miejsca w Katowicach. Prowadzone będą także badania porównawcze na terenach parkowych oddalonych od drogowych ciągów komunikacyjnych.
Po zakończeniu pomiarów opublikowany zostanie raport podsumowujący, który pokaże najmocniej zanieczyszczone miejsca w aglomeracji oraz przeprowadzona zostanie kampania informacyjna wśród mieszkańców na terenie GZM. Raport z badań zaprezentowany zostanie w maju 2025 roku. Partnerem merytorycznym kampanii jest Stowarzyszenie Alarm Smogowy.
Szkodliwy wpływ dwutlenku azotu
Według pomiarów prowadzonych przez GIOŚ w latach 2018-2020 w Katowicach odnotowano przekroczenia dopuszczalnych poziomów stężeń NO2, wynoszących średniorocznie 40 µg/m³. Podobna sytuacja wystąpiła również w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Zgodnie z najnowszymi wytycznymi WHO z 2021 r. rekomendowane średnioroczne poziomy stężenia dwutlenku azotu nie powinny przekraczać 10 µg/m³.
Dwutlenek azotu jest szkodliwym gazem wytwarzanym podczas spalania paliw w silnikach spalinowych, największą jego emisją charakteryzują się starsze samochody z silnikami Diesla. Dwutlenek azotu działa drażniąco na spojówki oraz śluzówki nosa i gardła, podrażnia układ oddechowy, może wywołać duszności, kłucie w klatce piersiowej, przyczynić się do skrócenia oddechu i zwiększyć podatność na infekcje dróg oddechowych – szczególnie w przypadku dzieci i osób z obniżoną odpornością. Istnieją podstawy naukowe by przypisać oddychaniu podwyższonymi stężeniami dwutlenku azotu wpływ na rozwój poważnych schorzeń, takich jak astma oskrzelowa, przewlekła obturacyjna choroba płuc, choroby układu sercowo-naczyniowego oraz nowotwory, w szczególności płuc i piersi.
27.12.2024 10:59
[CLICK HERE AND DOWNLOAD THE COUPON: Coupon for free travel]. Travelling by public transport will be made easier on New Year's Eve afternoon, evening and night. From 4:00 p.m. travel will be free, and additional tram connections and changes in bus traffic will enable convenient arrivals and departures from events, including the largest one in the region, which will take place at the Silesian Stadium.
- I cordially invite you to spend this New Year's Eve with us, primarily at the Silesian Stadium, but also in front of the TV - says Kazimierz Karolczak, chairman of the GZM board. - This is a unique opportunity to say goodbye to the old year and welcome the new one in a unique atmosphere, with good music and fun together. The Silesian Stadium will once again become the venue for an exceptional musical event that will be remembered for a long time. We are proud that such an event takes place here. New Year's Eve with Dwójka is not only a great celebration of music, but also an excellent promotion of our region - adds chairman Kazimierz Karolczak. – Our passengers, just like in previous years, will be able to take advantage of our special New Year's Eve offer. Thanks to additional connections, it will be possible to both get to and from the Silesian Stadium – announces the director of ZTM Małgorzata Gutowska. – We encourage you to leave your cars and choose a tram or bus. Anyone who makes such a decision will not have to worry about a parking space or whether they can afford to raise a toast at midnight – adds Małgorzata Gutowska.
Tram facilities
In connection with the New Year's Eve with Dwójka at the Silesian Stadium, the Metropolitan Transport Authority, in agreement with the Upper Silesian-Zagłębie Metropolis, has prepared a special offer of public transport. Additionally, the trams will facilitate night travel between the Silesian Stadium and Bytom, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice, the Batory district and the center in Chorzów, as well as the center of Katowice and the transfer centers in Brynów and Zawodzie.
Before the event, i.e. from around 5:30 p.m. to around 8:00 p.m., and after it ends, i.e. between midnight and 2:00 a.m., trams on each of the lines 0, 6, 11, 15, and 19 will run every few or a dozen minutes. Thanks to such numerous connections, thousands of people will be able to use public transport to and from night travel.
Bus facilities
In addition, ZTM will introduce facilities on bus lines. On six metropolitan lines (M1, M2, M3, M4, M10, and M101), three regular lines (138, 190, and 674), and eight night lines (1N, 7N, 130N, 297N, 657N, 672N, 840N, 905N), additional courses will be carried out or larger than usual vehicles will be directed to these lines. This offer will be available to partygoers from Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mikołów, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice Tarnowskie Góry, Tychy and Zabrze.
Free travel
In addition to additional connections and larger than usual vehicles, the Upper Silesian-Zagłębie Metropolis, with the participants of the "New Year's Eve with Dwójką" event in mind, has decided to introduce free travel on New Year's Eve. This facility will be available from 4:00 p.m. on December 31, 2024 to 4:00 a.m. on January 1, 2025. Here: Coupon for free travel, a coupon is available, which you just need to download in digital form.
Additional information
Detailed information on the operation of public transport on New Year's Eve is already available on the ZTM and Transport GZM websites. They can be found in the Announcements tab.
17.12.2024 13:06
By March 1, approximately 3,500 bikes will be available on the streets of the Upper Silesian-Zagłębie Metropolis, which is half of what GZM residents have at their disposal during the summer season. In 2024, users rented bikes exactly 1,006,989 times, covering a total distance of over 3.74 million kilometers and spending over 27 million minutes in the saddle.
The largest number of rentals within the metropolis was recorded in Katowice, Gliwice, Chorzów and Sosnowiec, but in all of the 31 communes participating in the project, hundreds of rentals were recorded, participating in the success of the first cycling season in GZM.
- We are summing up the first season of the system's operation with great satisfaction - says Kazimierz Karolczak, chairman of the GZM board. - In just a few months, Metrorower has become an important element of our mobility. For us, it is more than just a tool that makes it easier to move around, we also create it with the environment and friendly urban space in mind. The first million rentals show that Metrorower users are happy to use it - he adds.
The system, which has already been used by over 145,000 registered users, was launched in February 2024. It is the largest in Poland and the third largest in Europe system of urban bike rentals. It is the only one in Poland that is fully integrated with the public transport system, operating under the parent company Transport GZM. Each holder of a medium- and long-term ticket can use the bikes for one hour a day without additional fees, which was used by over 10 percent of users.
The average time of one ride this year was 28 minutes, and the average distance traveled was 3.9 kilometers. This, as well as the fact that the most popular rental stations are located at railway stations and transfer centers, shows that GZM residents use Metrorower more often for transport purposes, not for recreation, especially to cover the so-called first and last mile.
Time for the winter season
With the end of the summer cycling season, public bikes are disappearing from the streets of most Polish cities. However, Metrorower will still be available in winter. Over 3,500 bikes remain available to users on the streets. Between December 1 and 16 alone, Metrorower system bikes were rented over 16,000 times.
- The year-round nature of Metrorower is a response to the needs of residents and dynamically changing transport habits. We have practiced this approach, among others, in Wrocław, one of our flagship projects. In the December-January period, the system averaged several dozen thousand rentals and we see similar potential in GZM. This is proof that the city public bike has already become a permanent element of life in Polish cities - emphasizes Tomasz Wojtkiewicz, President of the Management Board of Nextbike Group. - Analyzing the data, we can see that Metrorower is already one of the leading European systems. In just one year, the system was in the top 20 most popular Nextbike systems in Europe. The system also won a distinction in the Mobility Award category during the prestigious Smart City Expo World Congress in Barcelona. This is one of the most important events dedicated to innovations and smart solutions in cities and it clearly emphasizes the rank of the success of the Silesian-Zagłębie system - he adds.
According to the Nextbike survey, Metrorower is not just a way to spend free time - only 1 in 3 respondents declare using it exclusively for recreation. Over 58% of users use the bike for everyday journeys, such as commuting to work or school, to transport hubs or local shops and services. Metrorower not only supports everyday mobility, but also complements the transport infrastructure of the Upper Silesian-Zagłębie Metropolis, introducing the bike as a key means of urban transport, available all year round.
17.12.2024 13:08
Today (December 17) from 8:00 PM to 10:00 PM there will be a technical break in the operation of the M2GO Info application. During this time, the software will be updated.
We apologize for the inconvenience.