Aktualności
26.03.2025 8:38
Metrorower Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, czyli miasta miast, odpowiedzialnego za integrację wymagających tego elementów funkcjonowania miast i gmin Śląska i Zagłębia – to największy w Polsce i trzeci w Europie system wypożyczalni miejskich rowerów.
Na ulicach 31 miast i gmin tworzących GZM pojawiło się 7000 rowerów i 924 stacje, dostępnych przez cały rok. Do systemu dołączył też uruchomiony niedawno Metrorower elektryczny z możliwością wynajmu długoterminowego.
- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą metropolią w tej części Europy. Jesteśmy swego rodzaju miastem miast, które z jednej strony pozwala miastom oraz gminom zachowywać swoją tożsamość, a przejmuje i organizuje te obszary życia miejskiego, gdzie granice wydają się zbędne, czyli na przykład transport. Założenia te idealnie realizuje Metrorower, który nie powinien mieć granic. Druga sprawa to pozycjonowanie roweru w systemie transportowym. W naszej koncepcji nowoczesnego miasta miast jest on traktowany jako równorzędny element tego systemu – mówi Kazimierz Karolczak – przewodniczący zarządu GZM.
O tym, że mieszkańcy GZM chętnie korzystają z Metroroweru, świadczą statystyki z pierwszego, niepełnego jeszcze roku działania systemu, kiedy to dokonano ponad miliona wypożyczeń.
Z autobusu na rower
Metrorower jest elementem systemu Transport GZM, co jest jedynym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Ma to swój wyraz symboliczny – rowery mają tę samą kolorystykę i oznakowanie, co autobusy. Ma to również swoje odzwierciedlenie w taryfie – każdy pasażer posiadający bilet średniookresowy lub długookresowy, od biletu dziennego do 180-dniowych, może bezpłatnie korzystać z rowerów przez 60 minut dziennie.
- Nie traktujemy Metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale – mówi Marcin Dworak, pełnomocnik ds. nowej mobilności i rozwoju GZM. - To element zrównoważonego transportu miejskiego, obok pociągu, tramwaju, autobusu i trolejbusu. Do pokonania odcinka pięciu kilometrów – biorąc pod uwagę podróż od drzwi do drzwi – nie ma szybszego środka transportu niż rower. A przy korzystaniu z innych środków transportu, rower to świetny sposób na pokonanie „ostatniej mili” – dodaje Dworak.
Pozostali użytkownicy za pierwsze pół godziny jazdy płacą złotówkę, a za godzinę 2,50 zł. Wraz z dłuższym czasem stawka za przejazd wzrasta. Aby nie płacić za przejazdy jednorazowe, możliwy jest zakup abonamentu rocznego, półrocznego lub miesięcznego.
Mapę, szczegółowy instruktaż oraz cennik można znaleźć na stronie Metroroweru: metrorower.transportgzm.pl.
Metrorower elektryczny
Nieco innymi zasadami rządzi się Metrorower elektryczny. Jego wypożyczalnia ruszyła na początku marca br. Na początek do dyspozycji mieszkańców GZM trafiło 250 rowerów, które można wypożyczyć na 30 dni. Koszt takiego wypożyczenia to 99 zł. Metrorower elektryczny jest wyposażony w baterię, dzięki której jego maksymalny zasięg to 120 km.
- Zależy nam na tym, aby jak najwięcej osób mogło z Metroroweru elektrycznego skorzystać - mówi przewodniczący Karolczak. - Aby się przekonać, czy to dla nas odpowiednie rozwiązanie, nie musimy go jednak od razu kupować. Dzięki naszej wypożyczalni można go teraz wypożyczyć na bardzo atrakcyjnych warunkach – dodaje.
Velostrady
Aby móc szybko, wygodnie i bezpiecznie poruszać się na rowerze, GZM, która ma charakter policentryczny, jest organizmem składającym się z wielu ośrodków miejskich, sąsiadujących ze sobą w odległościach pozwalających na przemieszczanie się rowerem, inwestuje również w Velostrady. To szybkie drogi rowerowe, w większości odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego, często mające przebiegać po nieczynnych liniach kolei piaskowej.
- Założenie jest takie, aby Velostrady pełniły przede wszystkim funkcję transportową, a jej dopełnieniem może być rekreacja. Ich zadaniem jest zapewnienie możliwości bezpiecznego przejazdu w drodze do pracy, szkoły, czy na uczelnię. W ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami – mówi Marcin Dworak.
Budowa pierwszego fragmentu Velostrad już się zakończyła, w trakcie jest projektowanie kolejnych. Łącznie powstanie co najmniej 8 tras o długości ok. 120 km.
W stronę transportu przyszłości
Realizowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię inwestycje w transport rowerowy, a także transport kolejowy i komunikację miejską, wpisują się w cele planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który jest strategicznym dokumentem transportowym w GZM. Plan zakłada realizację działań, które zachęcą mieszkańców do przesiadki z samochodów na bardziej zrównoważone formy transportu. Efektem ma być zmniejszenie ruchu samochodowego w miastach i gminach GZM oraz poprawa jakości życia mieszkańców.
25.03.2025 12:50
Blisko 4,4 mln zł dotacji z budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otrzymał Bytom na przebudowę dwóch skrzyżowań na przebiegu linii tramwajowych T6 oraz T19. Decyzja o wsparciu inwestycji zapadła dzisiaj (25 marca b.r.) podczas sesji Zgromadzenia GZM.
Dotacja została udzielona w ramach zrealizowanej w 2022 roku przez GZM Wielowariantowej Koncepcji Optymalizacji Ruchu Tramwajowego.
Ok 2,4 mln zł zostanie przeznaczone na przebudowę skrzyżowania ulicy Wrocławskiej z Łużycką. Kolejne dofinansowanie w wysokości ok. 2 mln zł dotyczy przebudowy skrzyżowania ulicy Strzelców Bytomskich z Narutowicza.
Do tej pory od 2023 roku na realizację kompleksowych inwestycji na rzecz optymalizacji ruchu tramwajowego w Bytomiu GZM przeznaczyło łącznie ok. 7 mln zł.
Wsparcie obejmuje m.in. rozbudowę sygnalizacji świetlnych oraz przebudowę skrzyżowań. Realizacja powyższych inwestycji daje realną szansę na skrócenia przejazdu tramwaju, zwłaszcza przez centrum, gdzie linie tramwajowe przecinają główne trasy w mieście.
„Wielowariantowa Koncepcja Optymalizacji Ruchu Tramwajowego” została opracowana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w 2022 roku. Jako najbardziej newralgiczne uznano trzy linie: T6 (Bytom, Chorzów, Katowice), T7 (Bytom, Świętochłowice, Chorzów, Katowice) oraz T15 (Katowice, Sosnowiec).
Projekt ma na celu poprawę efektywności ruchu tramwajowego. Zakłada on wprowadzenie systemów, które umożliwią tramwajom szybsze przejazdy przez skrzyżowania oraz dostosowanie sygnalizacji świetlnej do ruchu tramwajów. Ma to doprowadzić do zwiększenia prędkości i punktualności przejazdów.
Poza Bytomiem wnioski o dofinansowanie w ramach realizacji koncepcji złożył również Sosnowiec. W 2024 roku miasto otrzymało z GZM ok. 3 mln zł dotacji na budowę i przebudowę sygnalizacji świetlnych na trasie przejazdu linii tramwajowej T15 w ciągu 3 Maja, Marszałka Józefa Piłsudskiego i Jana III Sobieskiego.
Przydatne linki:
Wielowariantowa koncepcja: Wielowariantowa Koncepcja Optymalizacji Ruchu Tramwajowego – Koncepcje i strategie (pobierz) – Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Metropolitalny Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Metropolia chce przyspieszyć tramwaje: Metropolia chce przyspieszyć tramwaje. Na początek pod lupę weźmie linie T6, T7 i T15 – Metropolia GZM
19.03.2025 13:12
12.03.2025 10:36
13 marca od 20:00 do 22:00 aplikacja M2GO Info będzie aktualizowana. Może to spowodować przerwy w działaniu lub brak pełnych danych.
Przepraszamy za utrudnienia.
12.03.2025 8:15
15 marca w Sosnowcu zaczną obowiązywać zmiany w komunikacji miejskiej. Mają one związek z remontem wiaduktów kolejowych. Pod jednym z nich – na ul. Piłsudskiego – przywrócony zostanie ruch, pod drugim – na ul. Żeromskiego – przejazdy zostaną wstrzymane. Zmiany obejmą prawie 30 linii tramwajowych i autobusowych.
Prace inwestycyjne PKP PLK mają bezpośredni wpływ na to, jak mogą kursować nasze tramwaje i autobusy. Tym razem, tj. do ich kolejnego etapu, konieczne było dostosowanie funkcjonowania 10 linii tramwajowych oraz 16 autobusowych. Niektóre ze zmian będą obowiązywać od 15 marca, inne od 18 marca.
W przypadku komunikacji tramwajowej podróżni powinni zwrócić uwagę na to, że część wprowadzonych 15 marca zmian będzie obowiązywać do 17 marca, a inne do odwołania. Do tych pierwszych zaliczyć należy m.in. modyfikację tras linii 15 i 21. Ponadto tymczasowo uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza Z-15. Do odwołania obowiązywać będą natomiast nowe rozkłady jazdy linii tramwajowych 14, 22, 24 i 34 oraz nowa trasa linii 27. Jednocześnie zawieszona zostanie linia 45, uruchomione zostaną linie 26 i 47, a także zmieni się trasa autobusowej linii zastępczej Z-21.
Ważną datą dla podróżnych korzystających z tramwajów będzie również 18 marca. Wówczas m.in. ponownie zmienią się trasy linii 15 (ta wraca na swoją stałą trasę) i 21.
W przypadku komunikacji autobusowej przede wszystkim należy wskazać przywrócenie stałych tras 9 linii autobusowych: M4, M17, 91, 299, 723, 808, 813, 835 oraz 902N. Ponadto zmienią się trasy 5 linii - 26, 35, 88, 100 i 935, których autobusy na co dzień przejeżdżają pod wiaduktem kolejowym przebiegającym nad ul. Żeromskiego. Modyfikacje te zostaną wprowadzone 15 marca.
Przesiadki między tramwajami a autobusami będą możliwe na przystankach Będzin Cmentarz Komunalny, Sosnowiec Al. Zwycięstwa i Sosnowiec Dworzec PKP.
Pełne informacje o zmianach, w tym szczegółowe trasy objazdów i nowe rozkłady jazdy, są dostępne na stronie internetowej Transport GZM z rozkładami jazdy, w zakładce Komunikaty.