Polityka cookies

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Pliki cookies pozwalają na pełne korzystanie z możliwości strony oraz umożliwiają zbieranie danych statystycznych, które pomagają nam w optymalizacji serwisu oraz dostosowaniu treści do Twoich potrzeb. Zaakceptuj pliki cookie, żebyś mógł w pełni skorzystać z serwisu. Przeczytaj Politykę cookies, aby dowiedzieć się więcej.

Aktualności

08.04.2024 13:56

GZM zacieśnia współpracę z katowickim lotniskiem

Już wiadomo, gdzie na lotnisku w Pyrzowicach powstanie stacja ładowania autobusów elektrycznych. Lokalizację ustalili przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, GZM oraz PKM Świerklaniec. Możliwość ładowania „elektryków” na lotnisku ułatwi funkcjonowanie linii metropolitalnych, które cieszą się niesłabnącą popularnością wśród mieszkańców Metropolii
i turystów.

W lutym tego roku pomiędzy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią a Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym zawarty został list intencyjny. Na mocy tego dokumentu obie instytucje będą współpracować na rzecz m.in. rozwoju wszystkich środków transportu oraz infrastruktury mobilnościowej. Pierwszym krokiem w zacieśnianiu współpracy będzie wybudowanie jednostanowiskowej ładowarki dla autobusów elektrycznych Transport GZM, które docierają na lotnisko. Ładowarka najprawdopodobniej powstanie w rejonie zatoki przystankowej, przed terminalem pasażerskim „C”.

Jak podkreśla Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, dobre połączenia z lotniskiem to istotny punkt rozwoju regionu, który doceniają pasażerowie: Zbliża się sezon wakacyjnych wyjazdów. Wybierając połączenia autobusowe, które oferuje Transport GZM, na lotnisko możemy dotrzeć z wielu miast GZM już za kilka złotych. Rozbudowa infrastruktury dla pojazdów elektrycznych to również ważny krok w kierunku poprawy jakości powietrza i zmniejszenia emisji zanieczyszczeń.

- W ostatnich latach, dzięki Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, nastąpiła zdecydowana poprawa w skomunikowaniu publicznym transportem zbiorowym miast metropolii z Katowice Airport. Warto podkreślić, że do Pyrzowic z różnych miast konurbacji, dojeżdża już pięć linii metropolitalnych.
Z satysfakcją przyjęliśmy kolejną  inicjatywę GZM, która tym razem dotyczy montażu ładowarki pantografowej dla autobusów elektrycznych przez terminalami pasażerskimi katowickiego lotniska. GTL SA chce wspierać elektromobilność i transport publiczny, dlatego podobne punkty zaplanujemy
w projektowanym centrum przesiadkowym, które do 2028 roku powstanie przed głównym terminalem pasażerskim
– mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.

Obecnie na lotnisko w Pyrzowicach docierają autobusy: AP, M11, M14, M19 i M116. W ubiegłym roku te linie łącznie przejechały ponad 2 miliony kilometrów.

Aktualnie GZM i GTL opracowują szczegóły formalne dotyczące budowy i użytkowania stacji ładowania. Najprawdopodobniej do użytku przewoźników będzie szybka ładowarka pantografowa o mocy ok. 180kW.

03.04.2024 10:51

Uwaga Bytom! Nowa linia w Waszym mieście

Linia minibusowa 740 łączy różne części śródmieścia Bytomia i ułatwia dojazd do najważniejszych obiektów w mieście, w tym do sklepów, urzędów i ośrodków zdrowia.

Od 3 kwietnia mieszkańcy Bytomia mogą korzystać z nowej, okrężnej linii minibusowej. 740 ułatwia dotarcie m.in. do Szpitala nr 4 przy al. Legionów, Szpitala nr 2 przy ul. Batorego, dworca i pod Stadion Polonii Bytom. Linia łączy różne części śródmieścia – w tym rejon ulic Wrocławskiej i Łużyckiej z Witczaka i Kochanowskiego. Co ważne, umożliwia także  łatwiejsze planowanie podróży i przesiadanie się na inne linie na przystankach „Bytom Dworzec”, „Bytom Strzelców Bytomskich” oraz „Bytom Wrocławska”.

Minibus 740 włączy do obsługi przez komunikację miejską te części miasta, gdzie wcześniej nie docierały pojazdy Transport GZM. Chodzi o m.in. ulice Alojzjanów, Kochanowskiego, Katowicką, Jagiellońską, Miarki, Fałata i Pułaskiego. 

Ze szczegółowymi informacjami można zapoznać się w zakładce „Komunikaty”, które dostępne są na stronie rj.transportgzm.pl.

 

25.03.2024 9:25

Minibusy znowu łączą dzielnice. Tym razem w Katowicach

25 marca rusza linia minibusowa 989, która połączy południowe dzielnice Katowic: Zarzecze, Podlesie i Kostuchnę. Na wniosek Prezydenta Miasta Katowice minibusy uzupełnią ofertę komunikacyjną, ułatwią dojazd do poszczególnych dzielnic, do centrum Miasta oraz do dworca kolejowego „Katowice Podlesie”.

Linia 989 znacząco rozszerzy możliwości podróżowania komunikacją publiczną po południowych dzielnicach Katowic. Ze względu na infrastrukturę będą ją obsługiwać busy. Dzięki nowej linii łatwiej będzie dostać się do dworca kolejowego „Katowice Podlesie", szkół, kościołów czy cmentarzy. Zapewni ona także możliwość przesiadki na już funkcjonujące linie autobusowe – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Minibusy będą kursować pomiędzy przystankami Podlesie Dworzec PKP – Kostuchna Szkoła, przez Zarzecze. Od poniedziałku do piątku linią 989 będziemy mogli podróżować co pół godziny. Taka częstotliwość ułatwi dotarcie np. do szkół, na lekcje i z lekcji. W sobotę kursy będą realizowane co 40 minut, a w niedziele co godzinę.

Minibus będzie zatrzymywał się m.in. na 8 nowo uruchomionych przystankach.

Linia 989 to też dobra wiadomość dla posiadaczy Metrobiletów – minibusem dotrzemy do dworca kolejowego „Katowice Podlesie”, a stamtąd do przystanków kolejowych na terenie Katowic (Piotrowice, Ligota, Brynów, śródmieście), Miasto Tychy (stacja główna, Żwaków, Aleja Bielska, Tychy Zachodnie, Grota-Roweckiego, Lodowisko) i do Kobióra.

Rozkłady jazdy i szczegółowy opis zmian można znaleźć na stronie www.rj.transportgzm.pl, w zakładce „Komunikaty”. 

 

25.03.2024 9:23

Półmaraton, Festiwal Biegowy – dostosowujemy rozkłady jazdy

Zmiany w Dąbrowie Górniczej i w Katowicach
Rozpoczynająca się wiosna oznacza coraz więcej imprez plenerowych. Na bieżąco dostosowujemy rozkłady jazdy, dlatego w dniu 16. Półmaratonu Dąbrowskiego (6 kwietnia) i Festiwalu Biegowego im. W. Korfantego (14 kwietnia) inaczej niż zwykle kursować będzie sporo linii autobusowych.

Najpierw 16. Półmaraton Dąbrowski 

Zmiany obejmą 26 linii autobusowych, w tym trzy linie metropolitalne: 16, 18, 27, 28, 49, 55, 79, 84, 116, 242, 260, 604, 612, 637, 641, 644, 654, 656, 690, 716, 807, 808, 814, M2, M103, M109. W dniu wydarzenia, czyli 6 kwietnia, trasami objazdowymi autobusy kursować będą od ok. godz. 9:00 do ok. godz. 14:00.

Trasa półmaratonu przebiegać będzie w rejonie części przystanków, dlatego konieczne będzie ich wyłączenie, mowa m.in. o przystanku Dąbrowa Górnicza Centrum i Dąbrowa Górnicza Fabryka Pełna Życia.

Komunikat ze szczegółowymi informacjami można znaleźć na stronie: www.rj.transportgzm.pl

W połowie kwietnia Festiwal Biegowy w Katowicach

14 kwietnia przez pół godziny, od ok. 13:00 do ok. 13:30, możliwe będą chwilowe wstrzymania ruchu. Może to mieć wpływ na punktualność realizacji kursów linii M13, M22, 1, 12, 51, 110, 154, 600, 672, 674, 900, 910.

Ponadto autobusy linii 910 w kursach o 13:01 i 13:16 z Os. Paderewskiego nie obsłużą przystanku Katowice Krasińskiego.

Opis zmian standardowo można znaleźć na stronie Transport GZM z rozkładami jazdy. 

06.03.2024 18:38

System wypożyczalni miejskich rowerów już dostępny

Pierwsi mieszkańcy skorzystali z żółtych rowerów w niedzielę. Metrorower to dzieło Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i firmy Nextbike. Na ulicach pojawiło się 1860 rowerów i 267 stacji, a więc więcej niż pierwotnie planowano.

Pierwotnie w I fazie miało być dostępnych 1260 rowerów w siedmiu miastach, ale część prac wdrożeniowych udało się przyspieszyć. Nowy system jest już dostępny dla mieszkańców ośmiu miast: Katowic, Sosnowca, Tychów, Gliwic, Zabrza, Chorzowa, Siemianowic Śląskich i Czeladzi. Docelowo system obejmie 7 tysięcy jednośladów i 924 stacje w 31 gminach.

- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą metropolią w tej części Europy. Jesteśmy swego rodzaju miastem miast, które z jednej strony pozwala miastom oraz gminom zachowywać swoją tożsamość, a z drugiej strony budować efekty synergii tam, gdzie granice wydają się zbędne. Założenia te idealnie realizuje Metrorower – mówi Kazimierz Karolczak – przewodniczący zarządu GZM.

- Uruchomienie największego w Polsce systemu rowerów miejskich to dla nas kamień milowy. Uzupełnia on istniejący system Transport GZM. Realizując między innymi ideę „ostatniej mili”. Inwestycja nie tylko umożliwi mieszkańcom wygodniejsze poruszanie się po mieście, ale także wpłynie pozytywnie na rozwój lokalnej gospodarki i turystyki. Wierze, że Metrorower ze swoją skalą i innowacjami będzie inspiracją dla innych miast w Polsce i Europie – dodaje Karolczak.

Na użytkowników Metroroweru czekają rowery IV generacji wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to, że nie będzie potrzeby przypinania ich do stojaków, a system pozwoli na swobodne przemieszczanie się pomiędzy gminami i pozostawienie roweru w innej miejscowości.

Przyspieszamy

Wg pierwotnych planów, w II fazie liczba rowerów miała wzrosnąć do niemal 4800, a w III do docelowych 7000. Choć plany zakładały dłuższy czas oczekiwania na kolejne fazy, wszystko wydarzy się szybciej niż planowano. 23 lutego Zgromadzenie GZM przyjęło uchwałę, która umożliwi przyspieszenie realizacji II i III fazy Metroroweru na przełom lipca i sierpnia tego roku.   

- Dzięki perfekcji operacyjnej zespołów technicznych Nextbike, już latem tego roku uruchomimy w pełni funkcjonalny system Metroroweru z 7000 rowerami, przyspieszając realizację o ponad 12 miesięcy w stosunku do pierwotnej umowy z GZM. Taki system ma realną szansę, aby w ciągu roku wygenerować nawet kilkanaście milionów wypożyczeń, stając się potężną siłą w transformacji polskiej mobilności miejskiej. Weźmy przykład Warszawy, która dysponując 3000 rowerami na 1,76 miliona mieszkańców w sezonie 2023 zanotowała około 5 milionów wypożyczeń. GZM licząca ponad 2 mln mieszkańców jawi się jako miejsce o znacznie większym potencjale. Jestem głęboko przekonany, że efektywna realizacja tego projektu przyniesie liczne korzyści mieszkańcom całej metropolii GZM, stając się kluczowym elementem w poprawie jakości życia i mobilności w tym regionie – komentuje Tomasz Wojtkiewicz, CEO w grupie Nextbike.

Dla pasażerów Transport GZM godzina gratis

Metrorower jako element Transportu GZM pojawił się w już w taryfie, co jest jedynym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Każdy pasażer posiadający bilet średniookresowy lub długookresowy, od 24-godzinnych do 180-dniowych oraz posiadacz potwierdzonego w systemie Transport GZM prawa do bezpłatnych przejazdów, będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 60 minut dziennie.

Za pół godziny jazdy pozostali użytkownicy zapłacą 1 zł, a za godzinę 2,50. Wraz z dłuższym czasem stawka będzie wzrastać. Będzie można również wykupić abonamenty roczne, półroczne i miesięczne. Rowery będzie można wypożyczyć z poziomu dedykowanej aplikacji Metrorower, stworzonej przez Nextbike. Można w niej nie tylko łatwo zlokalizować najbliższą stację czy rower, ale również sprawdzić liczbę spalonych kalorii czy zmniejszony ślad węglowy. W przyszłości rowery będą również dostępne w aplikacji Transport GZM.

Mapę, szczegółowy instruktaż oraz cennik można znaleźć na stronie Metroroweru: www.metrorower.transportgzm.pl

W stronę transportu przyszłości

Realizowane przez GZM inwestycje w transport rowerowy, a także transport kolejowy i komunikację miejską, wpisują się w cele planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który jest strategicznym dokumentem transportowym w GZM. Plan zakłada realizację działań, które zachęcą mieszkańców do przesiadki z samochodów na bardziej zrównoważone formy transportu. Efektem ma być zmniejszenie ruchu samochodowego w miastach i gminach GZM oraz poprawa jakości życia mieszkańców. Działania integrujące różne formy transportu w GZM wpisują się ponadto w zyskującą na popularności koncepcję mobilności jako usługi (MaaS). Takie podejście do transportu publicznego wdraża się już w Azji, ale i bliżej nas w Szwecji, Holandii czy Belgii. Najnowsze badania firmy Juniper dotyczące mobilności przewidują, że liczba użytkowników zintegrowanych usług typu MaaS wzrośnie o 326% do 2028 roku.